dinsdag 10 november 2009

Yo! (Impact na explosie)

    
Het explosief enthousiasme dat ik binnen het Yo! Opera Festival 2009 in Utrecht heb gevoeld, dwingt me om aan deze blog te beginnen. Dit tweejaarlijks, 'eigenwijz' festival is nu aan zijn vijfde editie toe. Het wil de opera dichter bij het publiek betrekken: een jong publiek, zo klinkt het in de 'YO' van Youth of ook wel als in een blitse groet, Yo! ... Als dertigjarige muziektheaterliefhebber ben ik misschien net die doelgroep ontgroeid. Niettemin ben ik met nieuwsgierige ogen en oren naar het festival toe gegaan.

Dit is een blog over een festival dat zelf erop los blogt... Ik voelde me uitgedaagd door de vele weblogs en twitters op en rond de site van Yo! Opera om het zelf eens uit te proberen. Het SIA/RAAK-project omtrent Art Professionals in Transdisciplinaire Kunstprojecten binnen het Domein voor Kunstkritiek gaf me die gelegenheid. Het blog-format was voor mij tot nu toe nog ongekend terrein, alsook het festival zelf. Nu ik met vele vraagtekens ben thuisgekomen, wil ik deze blog opnemen om mijn ervaringen te analyseren, en om de stroom van informatie over het Net te bundelen. Gegrepen en enigszins verward door die vele indrukken, helpt deze blog mij mijn gedachten te ontwarren door middel van een aantal items. Doorheen de vele kronkels, probeer ik tot een analyse te komen van een fenomeen, na de impact van het vocaal geweld op al mijn zintuigen. Na de weeën op de scholen die aan de wieg van de educatieve projecten in dit festival stonden. Na het verstillen van de media en de pers, wanneer de rust in de stad is hersteld.

Want na zulk een explosief opera-geluid kan er ook niet anders dan over worden gepraat, geroddeld, geroezemoest, gekonkelfoest... Geluiden en ideeën gonzen door mijn hoofd. Na de explosie schiet mij dan ook dat andere woord te binnen dat niet toevallig met dezelfde letters begint: exploratie. Een zoektocht op velerlei sporen naar een geïntegreerd begrip. Dat is deze blog.

Eigenaardig is dat een blog altijd alles op zijn kop zet: wat ik als laatste schrijf, leest u het eerst. En op zich is dat niet verkeerd, want Yo! Opera heeft een soortgelijke opzet om de operawereld - en de stad - even op zijn kop te zetten. Ik wens dan ook met deze blog geen lineaire opbouw van een betoog, maar eerder een netwerk van ideeën en kritische reflecties die het festival bij mij te weeg brachten. Op zijn kop ziet alles er ook net even anders uit.
  
____________________________________________________________

Geen opmerkingen:

Een reactie posten